Závislost na asistenci

Asi od druhé poloviny prosince jsme začali řešit problém s přílišným zvyknutím si na asistenci během vyučování. Chlapec v hodinách, kdy mě neměl u sebe, odmítal pracovat. Když jsem nebyla v práci asi tři dny, říkala mi paní učitelka, že si v první hodině ani nechtěl vytáhnout pomůcky a řekl, že bez paní asistentky nebude nic dělat. Začala jsem zkoušet být ve vyučování jinde po třídě, nesedět neustále vedle chlapce a nečíst mu každé zadání. To však dopadlo tak, že chlapec neudělal vůbec nic. Po několika dalších pokusech, jak jinak přimět chlapce pracovat samostatněji, nám pomohla motivační tabulka a změna zasedacího pořádku. Nyní chlapec sedí s holčičkou, se kterou si rozumí, ale nemají potřebu si mezi sebou příliš povídat ve vyučování. Z prostorových důvodů je mé místo kousek za chlapcem. Přímo k němu přisedám, jen pokud má opravdu dlouhý úkol, se kterým potřebuje pomoci. Aby se chlapec nemusel s každou otázkou otáčet na mne, snaží se pracovat více sám. Pomáhají si však se spolužačkou, která je na tom intelektově podobně. Když paní učitelka nyní něco zadá, zeptám se chlapce jen, zda všemu rozumí a sem tam mu kouknu do sešitu, zda tomu tak vážně je. Pokud si o pomoc sám řekne, znovu mu přečtu a hlouběji vysvětlím zadání. Většinou je pak schopný pracovat samostatně. Samozřejmě se stále ještě objevují dny, kdy si chlapec snaží pláčem a „nicneděláním“ pomoc zajistit. Ale to už jen opravdu zřídka. Pokud je evidentní, že je chlapec unavený, snažíme se zkracovat cvičení a pomáhám intenzivněji. Jsou však dny, kdy je zcela zjevné, že se chlapci jen nechce pracovat. V těchto případech pak nedodělaná cvičení musí chlapec dokončit po vyučování v družině. Těší mne, že jsme v této věci udělali takový pokrok.

Bc. Markéta Dobiášová, asistentka dítěte s ADHD


Ukázka pochází z portfolia Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD, které bylo vytvořeno v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD (Číslo projektu: CZ.1.07/1.2.12/01.0002). http://www.neklidne-deti.cz/

 

DOBIÁŠOVÁ, M.; HÁJKOVÁ, M.; NEŠPOROVÁ, M. Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD: Portfolio vytvořené v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2015.